Ujian Soal Psikotes di garment dan Textil

Apabila memohon pekerjaan, bukan sporadis kami akan berhadapan bersama dengan mengambil bahagian didalam pemilihan ujian psikologi sebagai peringkat pengambilan.


Ujian psikologi tersebut sendiri merupakan tidak benar satu peringkat pemilihan pekerjaan yang kerap diaplikasikan dan bermanfaat untuk mengenal tentu perwatakan seseorang layaknya sikap, personaliti, minat, dan kecerdasan.


Tidak cuman tersebut, ketetapan ujian psikologi ini juga memainkan peranan primer didalam menentukan serupa tersedia kamu disesuaikan untuk diterima bekerja di syarikat itu atau bukan.


Tiada istilah betul atau tidak benar didalam mengerjakan soalan ujian psikologi, cuma yang tersedia adalah serupa tersedia kamu disesuaikan atau bukan bekerja bersama dengan syarikat atau jawatan terkait.


Secara umumnya, terdapat 7 type soalan ujian psikologi yang kudu kamu melaksanakan. Soalan-Soalan ini memerlukan penumpuan yang baik dan tiap tiap tipe ujian psikologi akan diberi jaman untuk diselesaikan.


Menjadi, sehingga kamu boleh mengakibatkan persediaan bersama lebih teliti apabila kamu memohon kerja, berikut adalah lebih dari satu tipe soalan ujian psikologi untuk ujian pemilihan kerja yang kudu kamu ketahui dan petua mengenai cara melakukannya:



1. Ujian Psikologi untuk Keupayaan Lisan


Ujian kebolehan lisan ini merangkumi sinonim (Perkataan sama), antonim (Perkataan antagonis), analogi dan korelasi makna. Ujian ini adalah untuk menentukan keupayaan kamu untuk mengatasi sesuatu suasana. Ia juga berguna untuk menilai sejauh mana kamu meneka dan paham gara-gara dan implikasi kasus.


Untuk laksanakan ujian ini, kamu harus mengingati sebanyak barangkali kosa kata dan juga maknanya. Biasanya ujian ini mengandungi 40 soalan, di mana soalan itu mengandungi antonim, sinonim, dan analogi sesuatu perkataan. Untuk ujian ini, kamu juga harus logik dan miliki energi kepekatan yang tinggi kalau kamu idamkan melakukannya bersama baik.


Berikut ialah contoh ujian psikologi untuk keupayaan lisan:



Contoh Soalan bagi Perkataan Antagonis


BESAR =…
Jawapan: Kerdil


Contoh untuk Persoalan Analogi


Kereta – Petrol = Pelari – ….
Makanan/Kasut/Trek
Jawapan: Makanan


Petrol adalah sumber tenaga untuk kereta, manakala makanan adalah sumber tenaga manusia.



Sebagai petua tambahan, cuba usahakan apa yang lebih gampang untuk kamu. Sehingga kalau jaman untuk merampungkan persoalan telah kehabisan dan kamu bukan sanggup melaksanakan seluruh soalan, sekurang-kurangnya kamu boleh memastikan jawapan untuk soalan yang sudah dibuat adalah betul.


2. Ujian Psikologi Wartegg


Ujian Wartegg ini adalah hasil inovasi Ehrig Wartegg, seorang ahli psikologi berasal dari Jerman. Ujian ini adalah untuk jelas tabiat yang tersedia terhadap diri kamu. Layaknya kebolehan merampungkan kasus, kecekalan, cara menyesuaikan diri, kesanggupan dan sebagainya.



Didalam ujian ini kamu akan diberikan kertas yang mengandungi 8 segi empat mirip yang punyai corak yang berbeza, berasal dari garis melengkung sampai ke titik. Tugas kamu adalah melukis daripada transedental corak didalam persoalan mengikut imaginasi dan kreativiti kamu.


Bagaimana caranya, cuba laksanakan mengikut urutan gambar 1,2,3 – 8 berasal dari kiri ke kanan. Bagi kaum adam elakkan melukis kotak ke-5 (Di bawah kotak atas pertama berasal dari kiri) sebagai pilihan pertama, kerana ia boleh membuatkan pemeriksa menilai keabnormalan di dalam orientasi seksual kamu.




3. Ujian Psikologi Logik Aritmetik


Kecuali kamu memohon jawatan yang melibatkan tak terhitung aktiviti pengiraan mengenakan formula layaknya penganalisis knowledge, kewangan atau jurutera perisian, kamu tentu akan dipenuhi bersama dengan ujian psikologi logik aritmetik. Sebabnya, di dalam ujian tersedia siri nombor yang kudu difahami polanya.


Kamu boleh merampungkan siri nombor lewat pembahagian, pendaraban, penolakan, penambahan, nombor pecahan, dan juga peratusan. Tumpuan dan tumpuan yang tinggi diperlukan semasa menyebabkan soalan type ini.



Petua untuk lakukan ujian logik tipe ini ujian psikologi perlu saksikan total siri nombor bersama dengan membaca corak. Pola yang dimaksudkan boleh didalam bentuk kumpulan lompat, urutan, atau kumpulan berurutan.


Jangan benar-benar tertumpu terhadap 2-3 nombor yang berada di hadapan kerana nombor ini biasanya bukan diwakili bersama baik. Tak hanya tersebut, jangan amat fokus terhadap satu soalan kerana terlampau seronok untuk diusahakan, ingat juga had jaman yang ditetapkan.




4. Ujian Psikologi Logik Siri Imej (Penaakulan)


Ujian ini punya konsep yang serupa bersama dengan ujian logik aritmetik. Bezanya ialah pemakaian imej media yang mengenakan 3 atau 2 dimensi. Kunci didalam laksanakan ujian ini ialah penumpuan, menyimak coraknya. Jangan terlepas meskipun butiran yang sedikit, layaknya peletakan titik atau pusaran rona.


5. Ujian Kraeplien/Pauli (Akhbar)


Ujian psikologi Pauli atau lebih dikenali sebagai ujian akhbar adalah ujian pengiraan yang gampang dan juga boleh dikatakan kelihatan agak enteng. Tugas kamu didalam mengambil ujian ini semata-mata untuk tingkatkan satu baris nombor berasal dari 0-9 yang disusun secara menegak.


Tetapi, jangan benar-benar gembira kerana jumlah yang mesti dijumlahkan agak tak terhitung. Serupa layaknya helaian surat khabar yang dipenuhi deretan nombor. Ujian akhbar ini agak memenatkan dan memerlukan penumpuan kerana banyaknya nombor berturut-turut yang kudu dijumlahkan.


6. Uji Lukisan Orang atau Lukisan Pokok


Di dalam ujian psikologi ini, pemeriksa akan meminta kamu melukis sebatang pokok di atas kertas bersaiz A4. Didalam ujian ini, bukan dibenarkan melukis pokok kelapa atau tumbuhan kecil. Imej pokok yang kudu dibuat ialah pokok yang punyai dahan.


Mirip layaknya melukis manusia, ujian ini bukan dinilai berasal dari kecantikannya tapi pemeriksa akan menyaksikan perwatakan dan keperibadian kamu. Spesifik untuk ujian lukisan manusia, lukis manusia sekadar barangkali sebaik barangkali bersama dengan anggota badan yang lengkap dan komposisi paras yang seimbang.